Deelnemende musici

hugo bakker

Hugo Bakker (1985) studeerde geschiedenis, orgel, kerkmuziek en klavecimbel aan de Universiteit Leiden, het Rotterdams Conservatorium en het Lemmensinstituut te Leuven. Zijn docenten orgel waren Bernard Winsemius, Reitze Smits en Luc Ponet, klavecimbel en continuo studeerde hij bij Kris Verhelst. Hij volgde masterclasses bij o.a. Olivier Latry, Zsigmond Szathmáry, Lorenzo Ghielmi, Thomas Trotter en Harald Vogel. Prijzen won hij op concoursen in o.a. Maassluis en Pistoia (Italië). Daarnaast werd hem de prestigieuze Sweelinck-Müllerprijs 2014 toegekend.

Hugo is als organist verbonden aan de St. Maartenskerk te Zaltbommel en is daarmee de vaste bespeler van het monumentale Wolfferts-/Heyneman-orgel uit 1783. Hiernaast geeft hij concerten, geeft hij les en schrijft hij (muziekwetenschappelijke) artikelen. www.hugobakker.org


berry van berkum

Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het conservatorium te Arnhem. Hij studeerde verder bij Jan Welmers (orgel) en Bert van den Brink (piano) en Klaas de Vries (compositie). Hij behaalde meerdere malen prijzen op internationale orgelconcoursen (o.a. bij het Dollard Festival BRD). Met jazzsaxofonist Gijs Hendriks (Utrecht) vormde hij een duo dat van 2001-2008 optrad op internationale festivals. In 2011 is hij benoemd als organist van de Nicolaïkerk te Utrecht en als artistiek adviseur van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk.


Peter van Dinther

Peter van Dinther (1961) studeerde trompet op het Utrechts Conservatorium bij Willem van der Vliet (solotrompettist van het Radio Filharmonisch Orkest). Hij sloot deze studie af met het DM- en het UM-diploma. Daarna studeerde hij nog kamermuziek bij Peter Masseurs (solotrompettist van het Koninklijk Concertgebouworkest). Tijdens zijn studie nam hij ook aan diverse masterclasses deel in binnen- en buitenland. Vanaf het begin van zijn studie speelde hij in diverse symfonieorkesten en trad ook solistisch op met diverse orkesten en ensembles. In 1988 werd hij benoemd tot trompettist in de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Een eervolle taak was ook dit jaar (2012) weer voor hem weggelegd: het spelen van de Last Post, het trompetsignaal voorafgaand aan het achtuur-tijdstip van de Dodenherdenking op de Dam in Amsterdam. Hij speelde eveneens in enkele gespecialiseerde ensembles, waaronder het Schönberg-ensemble, het ASKO-ensemble en het Xenakis-ensemble.


Malgosia fiebig

Malgosia Fiebig (1975) studeerde aan de Muziek Academie van Gdansk, alwaar zij haar Master of Music behaalde voor orgel en koordirectie. In 1999 volgde ze de cursus beiaard bij Gert Oldenbeuving en werd de eerste naoorlogse beiaardier van de St. Catharinakerk na 60 jaar stilte. Na twee jaar werd ze tevens benoemd tot beiaardier van de stadhuisbeiaard in het centrum van Gdansk. In 2004 verhuisde ze naar Nederland en behaalde een jaar later een Bachelor of Music in Carillon Performance met Arie Abbenes bij de Nederlandse Beiaardschool. Ze studeerde af als Master of Music in juni 2007 met Frans Haagen en Henk Verhoef. Ze gaf beiaardconcerten in heel Europa en de VS. Malgosia Fiebig is de stadsbeiaardier van Utrecht en Nijmegen.


Gerrit christiaan de gier

Gerrit Christiaan de Gier (1962) studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Nico van den Hooven en Jan Welmers. Hij behaalde de diploma's docerend musicus en uitvoerend musicus "met onderscheiding" in 1987. Aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek slaagde hij voor het examen kerkmuziek met vermelding van een grote mate van creativiteit voor improvisatie. Bij Jan Raas en Jan Welmers studeerde hij improvisatie. Verder nam hij deel aan internationale interpretatiecursussen aan de Haarlemse Zomeracademie bij Martin Haselböck, Daniel Roth en Gisbert Schneider en aan de Internationale Meisterkurse für Musik te Zürich bij Jean Guillou.


Remco de graas

Remco de Graas studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek, waarbij hij de diploma’s Uitvoerend Musicus verwierf in de afstudeerrichtingen Orgel en Koordirectie. Hij studeerde tevens aan het Utrechts Conservatorium bij Jan Welmers, Kees de Wijs en Kees van Houten (diploma Docerend Musicus Orgel) en bij Krijn Koetsveld (diploma Uitvoerend Musicus Koordirectie). Sinds 1991 is hij Cantor van de Domkerk. Daarmee werd hij samen met de organist muzikaal verantwoordelijk voor de wekelijkse concerten in de serie Zaterdagmiddagmuziek Domkerk. Naast vele kerkliederen en gelegenheidswerken voor de liturgische praktijk in de Domkerk componeerde hij enkele werken in opdracht van de Van der Leeuw Stichting en voor de NCRV-radio. Een bijzonder aandachtsveld voor hem is het creëren van nieuw liturgisch repertoire voor de Kindercantorij van de Domkerk.


jan hage

Jan Hage (geb. 1964) volgde orgellessen bij Kees van Eersel en studeerde vervolgens orgel (docent Jan Welmers) en Theorie der Muziek aan het Utrechts Conservatorium, Muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en Kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor de Kerkmuziek te Utrecht. Hij behaalde de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus Orgel (met aantekening Improvisatie), het praktijkdiploma Kerkelijk Orgelspel (alle drie met onderscheiding) en het doctoraaldiploma Muziekwetenschap. Vervolgens studeerde hij gedurende twee jaar orgel bij André Isoir aan het Conservatoire National de Région te Boulogne-Billancourt. Hij rondde deze studie af met het behalen van de Prémier Prix 'à l'unanimité du jury'. Hij won eerste prijzen tijdens concoursen te Leiden, Bolsward, Schaffhausen en Poitiers. In 2006 ontving hij de médaille d'argent van Société Académique Arts-Sciences-Lettres te Parijs vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur.


Francine van der Heijden

Sopraan Francine van der Heijden studeerde in Maastricht, Den Haag en Londen en volgde onder meer cursussen aan de Britten Pears School (Aldeburgh) en bij Opera Studio Nederland.

Zij maakt deel uit van het kamermuziekensemble Van Swieten Society, waarmee Francine op 20 oktober a.s. in TivoliVredenburg te Utrecht de concertaria Ch’io mi scordi di te, KV 505,  zal uitvoeren. Francine van der Heijden werkte intensief samen met dirigent Ton Koopman, maar soleerde ook voor dirigenten als Frans Brüggen, Christian Zacharias en Jaap van Zweden. Zij werkte mee aan diverse premières in samenwerking met het Nederlands Kamerorkest, het Schönberg Ensemble en het Ives Ensemble. Componisten Micha Hamel, Jetse Bremer en Joost Kleppe droegen nieuw werk aan haar op. Met pianiste Phyllis Ferwerda verzorgt zij al vele jaren recitals voor de vereniging Vrienden van het Lied. Op 17 september 2016 verscheen haar cd 'Schubert, fern und nah', met bijdragen van Phyllis Ferwerda, Bart van Oort, Marc Pantus, Dirk Luijmes en Remy van Kesteren (Quintone Records). www.francinevanderheijden.nl


Steven kamperman

Klarinettist en componist Steven Kamperman (1970) deed in 1998 met zijn band 1 Step 7 Seas de eerste landelijke VIP-tour, gevolgd door optredens op onder meer SJU Jazz Festival (1999) en North Sea Jazz Festival (2000). In 2002 kreeg hij samen met de Turkse zanger Behsat Üvez de compositieopdracht van de Music Meeting in Nijmegen, resulterend in een tien jaar durende innige samenwerking en zes veelgeprezen cd’s. Hun ensemble ‘Baraná’ maakte in telkens wisselende samenstellingen furore en werd in de Volkskrant bij het vroegtijdig overlijden van Üvez geroemd als het ensemble dat ‘de Nederlandse wereldmuziek weer voorzag van scherpte en urgentie en altijd spanning en muzikaal avontuur naar de podia bracht.’


Tatiana koleva

Tatiana Koleva, geboren in Varna, Bulgarije, weet als geen ander nieuwe muziek op een intrigerende en gepassioneerde manier te brengen en daarmee toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zij heeft een grote bijdrage geleverd aan de emancipatie van de marimba en ander slagwerk als volwaardige solo-instrument. Tatiana imponeerde als soliste met verschillende ensembles en orkesten. Daarnaast maakt ze eigen projecten en programma’s. Zij speelt in enkele vaste duo’s: met jazzsaxofonist Rutger van Otterloo, fluitiste Eleonore Pameijer en organist Jan Hage. De laatste tijd wordt zij ook regelmatig gevraagd voor cross-overprojecten met muziektheater, jazz, dans en filmmuziek. Tatiana is lid van de cultband Rubatong. 

Foto: Claudia Hansen
Foto: Claudia Hansen

sascha mommertz

Sascha Mommertz (1976) is één van de belangrijkste fluitisten van dit moment. Hij studeerde aan de conservatoria van Den Haag en Utrecht. Naast blokfuitist en traversospeler is hij de orkestmanager van de Zaterdagmiddagmuziek Domkerk.

Als speler is hij actief in binnen- en buitenland met o.a. Trio da Fusignano en Black Intention. Daarnaast is hij een bevlogen docent, werkzaam o.a. aan het Fontys Conservatorium in Tilburg en het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Hij maakte radio-, tv- en cd-opnamen en geeft regelmatig lezingen, workshops en masterclasses.


herman mussche

Herman Mussche (1983) is werkzaam als dirigent, organist en kerkmusicus. Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan het conservatorium te Utrecht bij Reitze Smits en Bernard Winsemius. Hierna studeerde hij koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt. In 2015 studeerde hij af als Master Orkestdirectie bij Arjan Tien aan het Conservatorium te Tilburg. Daarnaast nam hij deel aan diverse masterclasses in orkestdirectie. In 2013 was hij assistent-dirigent bij een productie van 'Das Rheingold' van Wagner. In 2014 dirigeerde hij de Nederlandse première van het 'Requiem da Camera' van Gerald Finzi. Als vaste dirigent is hij verbonden aan het Veenendaals Kamerkoor en het kamerkoor 'Cantiago' te Utrecht. Als kerkmusicus werkt hij bij de Protestantse Gemeente te De Meern. www.hermanmussche.nl


Dion nijland

Dion Nijland (1970) studeerde contrabas aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij speelt momenteel in de groepen HOT (Het Orgel Trio), Dimami, De Bende van Drie, Vanbinsbergen Playstation en The Chronometer’s Orchestra.

In 2006 deed Dimami De Young Vips Tournee. Het concert in Het Bimhuis werd door de VPRO opgenomen en uitgebracht onder de titel Nearby Distances (2007). De cd ontving 4 sterren in NRC. In 2011 bracht de band de cd Shadow of a Cloud uit, met hierop trombonist Joost Buis als gast. Hiermee toerde de band langs 12 podia in Nederland. Op beide cd’s staan louter eigen composities van Dion. HOT (Het Orgel Trio) bracht zeer recentelijk de cd Bird & Beyond. 4-sterrenrecensies in Het Parool, Trouw, Dagblad van het Noorden en Jazzism bevestigen het eigenzinnige geluid van dit trio. Tussen 2006 en 2015 speelde Dion in Talking Cows. Deze groep maakte nieuwerwetse jazz en gooide hoge ogen met de cd's Bovinity (2006), Dairy Tales (2008) en Almost Human (2012). De laatste cd kreeg 4,5 ster in het Amerikaanse tijdschrift Downbeat. In 2008 toerde de groep door Zuid-Amerika.


Fokko oldenhuis

Fokko Oldenhuis is dirigent van het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam, de Utrechtse Studenten Cantorij en het Kamerkoor Next. Naast deze vaste koren dirigeert hij enkele projectkoren zoals het Attacca Ensemble, Kamerkoor D’Allure, Neon het koor voor de nieuwste muziek en het Slotkoor. Aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht is hij docent en cursusleider aan de Applicatieopleiding Koordirectieen de Kurt Thomas Cursus. Hij studeerde aan de Conservatoria van Groningen en Amsterdam en sloot in 1997 zijn studie af met het eindiploma Koordirectie (UM) met onderscheiding. Zijn docenten waren onder andere Bruno de Greeve en Daniel Reuss. Met zijn koren voert Fokko Oldenhuis een zeer divers repertoire oude en nieuwe muziek uit.


jetty podt

Jetty Podt is stadsorganist van Nijmegen en organist aan de Stevenskerk, waar zij Jan Welmers in 2002 opvolgde. Zij bespeelt daar het beroemde König-orgel en de vier kleinere orgels. Zij maakte cd-opnamen op het König-orgel met werken van Maurice Duruflé, Jan Welmers en Franz Liszt. Deze laatste cd kwam in 2013 uit en ontving hoge waarderingen in de vakpers. Jetty Podt gaf orgelconcerten in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Zwitserland, Brazilië en de Verenigde Staten. Zij maakt vaak bijzondere programma’s rond het orgel, bijvoorbeeld met literatuur en poëzie zoals het mirakelspel 'Mariken van Nieumeghen'. In het Lisztjaar 2011 ontwierp zij een combinatie van beeldende kunst,  literatuur en muziek in een programma rond Franz Liszt. In 2014 speelde zij een orgelconcert met spectaculaire videomapping door de Italiaanse lichtkunstenaars van GloWArp. Ook acteert zij in muzikale theatervoorstellingen rond het orgel, zoals 'Help, het orgel verzuipt!' Jetty Podt is tevens artistiek adviseur van de Nijmeegse Orgelkring, die een kleurrijke concertserie organiseert in de Stevenskerk. Daarnaast is zij koordirigent van Capella Cumerana, het kamerkoor dat de maandelijkse  koorvespers in de Stevenskerk verzorgt.  Melodieën van Jetty Podt zijn o.a. te vinden in de bundels Zingend Geloven, Tussentijds en Liedboek 2013.

Zie ook: www.jettypodt.nl


Erica Roozendaal

Erica Roozendaal was born in Onderdijk, The Netherlands, in 1987. Her first encounter with music was at the local music school where she took accordion lessons until the age of 16. Erica studied at the Royal Danish Academy of Music with James Crabb where she completed her bachelor and master. Afterwards she took a second master at the Norwegian academy of music in Oslo with Frode Haltli. Erica has participated and performed throughout Europe in numerous projects, festivals and concerts, for example November Music, UNM, the Atlas Festival, and the Nordic Music Days.


Wim ruitenbeek

Wim Ruitenbeek leerde beiaardspelen van de Nijkerkse stadsbeiaardier Freek Bakker. In 2005 haalde hij zijn Masterdiploma aan de Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort, waar hij studeerde bij Arie Abbenes en Bernard Winsemius. Hij had orgelles bij Nico Poorter en Wout van Andel en studeerde schoolmuziek aan het Utrechtse Conservatorium. In 2002 won hij het Internationaal Beiaardconcours te Enkhuizen. Ruitenbeek is stadsbeiaardier van Tiel en Velsen en vaste bespeler van het glascarillon in De Zingende Toren te Leidsche Rijn. Daarnaast is hij koordirigent en docent muziek op het Groenhorst College te Nijkerk.    


Naomi Sato

Naomi Sato (Tokyo, Japan 1975) graduated from the saxophone class of Tokyo National University of Fine Arts and Music in 1998. She finished 2nd phase saxophone studying at the Conservatorium van Amsterdam in 2002. She studied improvisation and composition at the Conservatorium van Amsterdam. Naomi was the semi finalist of the 2nd International Adolphe Sax Concours in Dinant (1998), and the 3rd prize winner of Saxophonewettbewerb Gustav Bunke in Hannover (1999).

She studied the saxophone with Nobuya Sugawa (Tokyo), Arno Bornkamp (Amsterdam) and Claude Delangle (Paris). She played with the Philharmonic Orchestra of the Tokyo National University of Fine Arts and Music (Tokyo, Japan), Orchestre de l’Academie Europeenne de Musique with Pierre Boulez (Aix-en-Provence, France), Ensemble Lucilin (Luxembourg), the Residentie Orkest (The Hague, Netherlands), and the Ives Ensemble (Zaandam, Netherlands). She studied the sho (traditional Japanese instrument) with Ko Ishikawa at the Tokyo National University of Fine Arts and Music. She collaborated with many musicians and composers: Theo Loevendie (composer, saxophone), Harry Starreveld (flute), Merlijn Twaalfhoven (composer, viola), Olivier Sliepen (saxophone), Laura Carmichael (clarinet), Netherlands Vocaal Laboratorium, and Nieuw Ensemble (Amsterdam, Netherlands). 


marijn slappendel

Marijn Slappendel (1973) studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan de faculteit Muziek van Hogeschool voor de Kunsten en het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Zijn orgeldocenten waren Reitze Smits en Willem Tanke. Koordirectie studeerde hij bij Krijn Koetsveld. Hij studeerde klavecimbel bij Bob van Asperen aan het Conservatorium van Amsterdam, en specialiseerde zich daar op het gebied van Basso Continuo bij Thérèse de Goede. Hij is als cantor-organist werkzaam in de Grote of Barbarakerk te Culemborg, waar hij een scala aan kerkmuziek uitvoert, stammend van de zeventiende eeuw tot vandaag.


Piet van der steen

Piet van der Steen (1943) studeerde Orgel en Schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium bij Cor Kee, Nico van den Hooven en Chris Bos. Hij behaalde het Einddiploma Solospel Orgel en de Muziekonderwijsakten B voor Orgel en Schoolmuziek. Hij vervolgde zijn orgelstudie bij dr. Ewald Kooiman en volgde masterclasses in binnen- en buitenland. Hij vervolgde zijn orgelstudie in de jaren 1971/72 in Parijs bij Marie-Claire Alain, Gaston Litaize en André Isoir. In 1976 behaalde Van der Steen de Eerste Prijs op het Nationaal Concours César Franck te Haarlem. Hij werkte aanvankelijk in het klassikale muziekonderwijs in Utrecht; nadien startte hij een privé-lespraktijk en een langdurig verband als docent Orgel aan de Muziekscholen in Purmerend en Zaltbommel. Ook doceerde hij enige jaren aan het Utrechts Conservatorium de algemene theoretische vakken.


Willem tanke

Willem Tanke (1959) studeerde orgel bij Jan Welmers en theorie der muziek bij Joep Straesser aan het Utrechts Conservatorium. Zijn muzikale loopbaan is vormgegeven door muziek van Johann Sebastian Bach, Olivier Messiaen en John Coltrane: als klassiek organist speelt hij Bach, Reger, Franck en Messiaen met de bezieling en intensiteit van Coltrane. Als improviserend en componerend pianist/organist kenmerkt zijn bijdrage tot avant-garde jazz en hedendaagse klassieke muziek zich onder meer door het gebruik van een rijk scala aan ritmisch-melodische patronen en het omwerken van vogelgezangpassages van Messiaen in een volledig nieuwe context, binnen het modale kader van Coltranes free jazz. In zijn opvatting van muziek als een bezield gebed wordt Willem Tanke geïnspireerd door Feike Asma.


Henk Veldman

Henk Veldman ontving zijn eerste muziekonderricht van Kees Steketee, die hem voorbereidde op de orgelstudie aan het Groninger Conservatorium. Aldaar studeerde hij bij Wim van Beek. Het diploma Uitvoerend Musicus behaalde hij in 1996 aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem bij Theo Jellema.

Tevens behaalde hij het diploma Tweede Fase aan de Nederlandse Beiaardschool met als docent Bernard Winsemius.

Hij won diverse prijzen tijdens internationale beiaardconcoursen, waaronder de prijs voor de beste volksliedbewerking tijdens het concours te Groningen in 2000. Ook was hij laureaat van de Vijfde Internationale Koningin Fabiolawedstrijd voor beiaard in 2003. Hij is vaste bespeler van de Hemonybeiaard te Middelstum, beiaardier te Raalte en adjunct-beiaardier te Rhenen.


Ko Zwanenburg

Ko Zwanenburg (1963) studeerde orgel, piano en kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel. Zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e-eeuwse muziek. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met lesgeven in zijn eigen praktijk voor orgel en piano. Ko Zwanenburg is cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht. De Nicolaïcantorij en de Vespercantorij staan onder zijn leiding. Met de Cappella di San Nicolai voert hij regelmatig Bachcantates uit tijdens cantatediensten en vespers in de Nicolaïkerk.