de componist jan welmers

Jan Welmers (geb. 1937) is vooral bekend als componist van grootschalige orgelwerken. Hij componeert vanaf de jaren zeventig en heeft een zeer veelzijdig oeuvre opgebouwd. Met name orgelwerken, maar vaak in combinatie met andere instrumenten of koor. Met grote regelmaat verschijnt er een nieuw werk.

 

Jan Welmers verwierf nationaal en internationaal bekendheid op grond van composities waarin hij op een originele en pakkende wijze gebruikt maakt van de minimal music techniek. Werken als Laudate Dominum (1979), Sequens (1979), Litanie (1988) en Invocazione (1988) zijn daar voorbeelden van.

 

In zijn vroegere werk componeerde Welmers vaak voor orgel solo, waarbij hij naast de minimal music-techniek ook de reeks- en citaattechniek van zijn leermeester Kees van Baaren toepaste.

 

Vanaf de jaren ‘80 legde hij zich toe op composities voor verschillende bezettingen. Zo verscheen in 1989 Songs voor 3 beiaarden en luidklokken en in 2002 het zeer virtuoze Running voor viool en orgel in opdracht van Janine Jansen. Sinds 1990 werkt hij aan de cyclus Licht en Donker. In 2005 ontving Jan Welmers de Sweelinckprijs voor zijn gehele oeuvre. Het orgel speelde altijd een centrale rol in zijn leven; hij componeerde talloze werken voor het instrument, won in Bolsward het Improvisatieconcours en leidde vele organisten op, waarbij nieuwe muziek altijd een centrale plaats innam.

 

Geboren en opgegroeid in een muzikaal gezin, studeerde Welmers orgel bij Wim van Beek en Cor Kee. Bij deze laatste lag het accent vooral op improvisatie, en toen Kee merkte dat Welmers graag componeerde, adviseerde hij hem bij Kees van Baaren compositie te gaan studeren. Al deze docenten hadden een belangrijke invloed op Welmers' ontwikkeling. Welmers beijverde zich altijd voor het improviseren in de orgelopleiding, met name toen vanaf de 80-er jaren de historische uitvoeringspraktijk dit metier steeds meer wegdrukte. De situatie in Utrecht in de tijd dat hij er lesgaf was ideaal: er was een verregaande samenwerking tussen de collega's, tot aan het uitwisselen van studenten toe.

 

Welmers twijfelt aan de noodzaak tot verdere ontwikkeling van het orgel; de mogelijkheden van het instrument zijn volgens hem nog lang niet uitgeput. Meer ziet hij in het combineren van elektronica en orgel, waarbij de orgelklank 'live' kan worden gefilterd en vervormd. Na zijn pensionering als docent en organist van de Stevenskerk in Nijmegen wijdt Welmers zich aan het componeren ("het zout in de pap van mijn bestaan") en het op verzoek begeleiden van uitvoeringen van zijn composities. Hij doet dat graag en vindt dat zijn verantwoordelijkheid als componist verder strekt dan slechts het afleveren van een compositie.

 

In 2012 zegt Welmers over zijn ontwikkeling als componist het volgende: "Toen ik jong was, waren er ontzettend veel invloeden van buitenaf. Er waren veel nieuwe ontwikkelingen waar ik door beïnvloed werd. Ik werd enorm geprikkeld om verschillende dingen te ondernemen. En als iets weer voorbij was, kwam er wel weer iets nieuws. Dat zie je terug in mijn composities. Mijn doel is om het publiek te prikkelen. Als de mensen zeggen: dat wil ik nog wel eens horen, dan ben ik tevreden. In de jaren '60 was het een doel om het publiek te shockeren, om een statement te maken. Tegenwoordig groeien het publiek en de maker meer naar elkaar toe."

 

Meer informatie over Jan Welmers in het interview:

http://www.orgelpark.nl/content/pdf/timbres_16_.pdf,

pagina 13 t/m 15.

 

Veelzijdigheid

De cyclus Licht en Donker is een mooi voorbeeld van Welmers veelzijdigheid. Er zijn inmiddels zes delen voltooid. Deze delen zijn geschreven voor verschillende bezettingen:

  • Deel I: voor altsaxofoon en marimba/vibrafoon (première tijdens het festival)
  • Deel II: (Te Deum): voor orgel (1996)
  • Deel III: (Utrechter Te Deum): voor koor, orgel en orkest (in opdracht van de Werkgroep Zaterdagmiddagmuziek Domkerk 1996)
  • Deel IV: (Merkstenen) op teksten van Dag Hammarskjöld: voor sopraan, mezzosopraan, bariton, gemengd koor en orgel (1999).
  • Deel V: voor trompet en orgel (2006), opgedragen aan de organist Piet van der Steen en trompettist Peter van Dinther
  • Deel VI: voor koor, solisten, saxofoonkwartet en orgel, en geschreven in opdracht van het Orgelpark te Amsterdam (première in 2018, geschreven in opdracht van het Orgelpark te Amsterdam)

Binnen dit festival zullen de eerste vijf voltooide delen van deze cyclus integraal worden uitgevoerd.

 

Jan Welmers is nog steeds actief als componist, op dit moment werkt hij onder andere aan een opdrachtwerk voor het orgel van het Concertgebouw te Amsterdam in opdracht van de Zaterdagmatinee.

Welmers’ bekendheid in binnen- en buitenland

Nationaal

Het werk van Jan Welmers wordt regelmatig uitgevoerd door gerenommeerde Nederlandse organisten en in de orgelwereld geniet hij bekendheid. In 1999 verscheen een cd met orgelwerken van Welmers, gespeeld door leerlingen, op het König-orgel van de St.-Stevenskerk te Nijmegen.

 

In het jaar 2005 ontving Jan Welmers in de Oude Kerk in Amsterdam de Jan Pieterszoon Sweelinckprijs vanwege zijn grote betekenis voor de nationale en internationale orgelcultuur. Jan Welmers is veelgevraagd jurylid bij grote orgelconcoursen in ons land (o.a. Internationaal Improvisatieconcours Haarlem)

 

Internationaal

Jan Welmers is als componist ook van betekenis in het buitenland. Zijn muziek staat op het repertoire van veel organisten in Europa. Buitenlandse organisten spelen zijn stukken veel, op YouYube staan meerdere uitvoeringen. In Duitsland werden cd-opnamen met zijn werk uitgebracht, uitgevoerd door de organist Markus Goecke (Audite 2000). Jan Welmers is de enige Nederlandse componist van wie werk besproken wordt in het Handbuch Orgelmusik (2002).